Verbeelding brengt je overal

Verbeelding brengt je overal

Nelson Duarte Faia Branquinho

Niets is zo leuk als verbeelding! Of het nu gaat om het creëren van een wereld in een boek, het schetsen van een kunstwerk, of het verkennen van fantasieën in onze gedachten, verbeelding is een krachtig middel om de wereld om ons heen te begrijpen. Maar wist je dat verbeelding ook een ongelooflijke drijfveer is in het onderwijs? Wanneer we tot de verbeelding spreken, openen we de deuren naar creativiteit, betrokkenheid en diepgaand leren.
Over de auteur: Nelson Duarte Faia Branquinho is docent op VSO Orion College Amstel en volgt de master Leren en Innoveren. Hij onderzoekt hoe speelse, interactieve leermethoden zoals spelvormen de motivatie en het leerproces in de klas versterken.

Inspirerende beelden
Beelden kunnen meer zeggen dan duizend woorden. Denk bijvoorbeeld aan 'mindmaps'. Deze visuele representaties van ideeën en concepten helpen leerlingen om verbanden te leggen en informatie op een creatieve manier te organiseren (Kirschner, Claessens, & Raaijmakers, 2018). Mindmaps stimuleren niet alleen het geheugen, maar ook het vermogen om abstracte ideeën te verbinden. Wanneer leerlingen zelf een mindmap maken, worden ze uitgedaagd om hun gedachten te structureren en nieuwe inzichten te creëren. Het mooie van een mindmap is dat het zowel de analytische als de creatieve kant van het brein aanspreekt, wat het leren op verschillende niveaus versterkt.


Verhalen tot leven brengen
Daarnaast is de kracht van verhalen niet te onderschatten. Door verhalen te vertellen of te lezen, spreken we de verbeelding van kinderen aan en brengen we abstracte ideeën tot leven. Of het nu gaat om een avontuurlijk verhaal dat de fantasie prikkelt, of een historisch verhaal dat leerlingen meevoert naar een andere tijd, verhalen geven context en betekenis aan de leerstof. Door verhalen worden leerlingen actief betrokken en kunnen ze zich beter inleven in de materie.


Speelse interactie
Ook spelvormen zijn een geweldige manier om de verbeelding te prikkelen. Denk aan het ontwerpen van een rollenspel waarin kinderen verschillende personages spelen of aan educatieve games die leerlingen uitdagen om creatief te denken. Door deze interactieve vormen van leren worden ze gestimuleerd om buiten de kaders te denken en oplossingen te bedenken die misschien nog niet zo voor de hand liggen. En wie zegt dat leren niet leuk kan zijn? Juist door spelenderwijs met de leerstof aan de slag te gaan, blijft de informatie beter hangen.


Visualisaties en andere middelen
Naast mindmaps zijn er ook andere visuele hulpmiddelen, zoals posters, die een effectieve ondersteuning bieden in het leerproces. Hoewel posters een traditioneel middel zijn, blijven ze nuttig om belangrijke informatie op een visuele manier over te brengen. Een poster kan bijvoorbeeld een samenvatting bieden van de belangrijkste leerpunten van een les, of het kan een levendige weergave zijn van een onderwerp dat de leerlingen aan het bestuderen zijn. Dit visuele element ondersteunt het geheugen en maakt het gemakkelijker om complexe concepten te begrijpen.


Conclusie
Het benutten van visuele middelen, verhalen en speelse interactie in het onderwijs opent de deur naar een wereld van creatief en betrokken leren. Mindmaps stimuleren het geheugen en abstract denkvermogen, verhalen brengen leerstof tot leven, en spelvormen dagen leerlingen uit om buiten de kaders te denken. Deze methoden versterken niet alleen het leerproces, maar maken het ook betekenisvoller en leuker voor leerlingen. Door deze technieken in te zetten, geven we verbeelding een centrale plek in het leren en maken we ruimte voor nieuwe inzichten en creatieve oplossingen.

Want zoals Albert Einstein ooit zei: "Logica brengt je van A naar B, maar verbeelding brengt je overal."

 

 

Literatuur:
Kirschner, P. A., Claessens, L., & Raaijmakers, S. (2018). *Op de schouders van reuzen: Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten*. Ten Brink Uitgevers.

Terug naar blog